BMW 3-serie F30/F31 (6e generatie) - Wat u moet controleren voordat u koopt |AutoBuzz

2022-07-01 21:43:31 By : Forrest Huo

Alles wat u moet weten voordat u een gebruikte BMW 3-serie 6e generatie kooptHet Beierse merk gaf de 6e generatie BMW 3 Serie een substantiële update voor het modeljaar 2016.Aan de buitenkant omvat een opnieuw ontworpen frontpaneel bredere nierroosters 1 en opnieuw ontworpen koplampen 2, waardoor voor het eerst full-LED-clusters beschikbaar zijn.De bumper is een geheel nieuw ontwerp met het 'V'-thema dat helemaal doorloopt tot aan de onderkant in de met M Sport uitgeruste afwerking, die de onderste luchtdam doorsnijdt.De onderste luchtdam op de basisbekleding is groter en smaller in het midden 3. De Wagon kreeg voor en achter dezelfde behandeling.LED-achterlichten zijn te vinden aan de achterkant 1, evenals kleine wijzigingen aan het bumperontwerp 2. De back-uplichten bewegen van de boven- naar de onderkant van de op het kofferdeksel gemonteerde clusters.Nieuwe toevoegingen aan het kleurenpalet zijn onder meer Mediterranean Blue Metallic, Platinum Silver Metallic en Jatoba Brown Metallic.Het profiel is nauwelijks veranderd en de enige veranderingen die kunnen worden opgemerkt, zijn enkele nieuwe wielontwerpen 1 en de wijzigingen aan de voorbumper 2 en lichten 3.De laatste van de belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de standaardspecificatie, waarbij de inhoud van de Sport Line-specificatie standaard is inbegrepen.De beschikbaarheid van leer werd uitgebreid en het Premium-pakket is uitgebreid met Comfort Access, lendensteun, een elektrisch schuifdak en Sirius Satellite-radio - allemaal standaard op de 340i.De BMW 3 Serie van de 6e generatie is verkrijgbaar met verschillende motoropties.Niet alle motoren waren beschikbaar gedurende de levenscyclus van de 3, aangezien sommige motoren werden geschrapt en andere werden toegevoegd.De Wagon is alleen leverbaar met twee motoren.Pre-facelift modellen zijn uitgerust met ofwel de viercilinder benzine- of dieselmotor met turbocompressor.De 328d bleef gedurende de hele levenscyclus van de Wagon, maar de oorspronkelijke 328i werd vervangen door de krachtigere 330i, net als de rest van het assortiment.De meeste veranderingen vonden plaats in 2016, toen de 3-serie een aanzienlijke facelift kreeg.Onderhuids zijn de veranderingen ingrijpender.De verbeterde ophanging omvat nieuwe veerpoten voor, achterdempers en een herontwikkeld elektrisch stuurbekrachtigingssysteem.Er is ook een geheel nieuwe reeks motoren, de B48 en B58 die respectievelijk de N20- en N55-motoren vervangen.Hiermee doopte BMW de 335i om tot 340i.De ZF-achtversnellingsbak kreeg een herziene afstelling, terwijl de handgeschakelde zesversnellingsbak op de 340i een dubbelmassavliegwiel krijgt voor soepeler schakelen.De beschikbare motoropties voor de 3-serie zijn als volgt:De 328i was het eerste basisaanbod in 2012. Hij is mechanisch identiek aan de 320i uit 2013 en wordt geleverd in dezelfde beschikbare configuraties, maar de N20-motor is afgesteld om 240 pk en een koppel van 255 lb-ft te leveren.Het AWD-systeem (xDrive) zorgt voor extra grip in ongunstige omstandigheden, maar voegt niets toe aan de rijervaring.De 320i werd later geïntroduceerd dan de lanceringsmodellen (2013) en werd het basismodel van het assortiment.Het heeft dezelfde N20 2.0-liter turbomotor als de 328i, maar is afgesteld om 180 pk en 200 lb-ft koppel te produceren.Zowel een handgeschakelde zesversnellingsbak als een achttrapsautomaat zijn leverbaar.Het xDrive- of AWD-model voegt extra grip toe voor koude weersomstandigheden en is alleen beschikbaar met de automatische transmissie op de 328i.De N20-motor werd voor het modeljaar 2017 vervangen door de B48, maar alleen in de 328i, die toen de 330i werd;de 320i ging door met de minder betrouwbare N20 voor de rest van de productierun van de F30.De laatste diesel 3-serie werd geïntroduceerd voordat de wereld over Dieselgate hoorde.Het is een indrukwekkende motor met veel koppel, maar niet de moeite waard om naar te kijken.BMW is sindsdien gestopt met het ontwikkelen van dieselmotoren en deze aandrijflijn was om te beginnen niet zo betrouwbaar.We zouden dit model vermijden puur op basis van beperkte beschikbaarheid van onderdelen.Vóór de facelift stond de 335i bovenaan de line-up met een zescilinder N55-motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter en een vermogen van 300 pk en een koppel van 300 lb-ft.Het AWD-systeem zorgt voor extra grip, maar alleen voor koude weersomstandigheden.Het standaard xDrive AWD-systeem van BMW is niet voor de lol afgesteld zoals op sommige M3-modellen, en je kunt de vooras niet deactiveren.De B58 is een nieuwe motor en geen update van de N55.Het heeft een robuust aluminium motorblok met gesloten dek dat is gemaakt voor turbotoepassingen met een hoge boost, evenals een smallere boring en langere slag, hoewel het nog steeds drie liter verplaatst.Hij produceert hetzelfde vermogen en koppel als de twin-turbo N54-motor in de voormalige E90-gebaseerde 335is-modellen, maar met een enkele turbocompressor.Het wordt gebruikt in de 2016+ 340i en vervangt de N55-motor in de 2012-2015 335i.De ActiveHybrid 3 is een van BMW's eerste pogingen om hybride te worden.Het vermogen komt voornamelijk van de N55 3,0-liter zescilinder met turbocompressor, met verbeterde prestaties en brandstofzuinigheid dankzij een elektromotor en een 1,3 kWh lithium-ionbatterijpakket.Het lijkt misschien een goede koop, maar het extra vermogen wordt gecompenseerd door het extra gewicht, dus het is nauwelijks sneller dan de 335i.De ActiveHybrid 3 is ook niet bijzonder efficiënt, kan de cijfers van de 320i niet verslaan, en het geclaimde bereik van 2,5 mijl alleen elektrisch is van weinig nut.Voor 335i-prestaties in ruil voor 320i-economie heeft het zijn plaats in het assortiment, maar het is niet erg overtuigend.Voor 2017, een jaar na de facelift van de 3-serie, kreeg de middenklasse 328i een gloednieuwe B48 2,0-liter turbomotor ter vervanging van de N20-motor van het voorgaande jaar, en daarmee ook de naamswijziging naar 330i.Het vermogen is marginaal gestegen van 240 pk en 255 lb-ft tot 248 hp en 258 lb-ft, maar met verbeterde benzineverbruik, emissies en algehele rijeigenschappen.Deze specifieke motor wordt ook gebruikt in de G20 3-serie en staat bekend als betrouwbaar.De AWD biedt dezelfde uitrustingsniveaus, maar met het extra voordeel van AWD-tractie;de 2017+ 320i en 330i zijn echter niet beschikbaar met de handmatige AWD-optie.De 330e was BMW's tweede poging om een ​​hybride te bouwen, maar deze is een stuk beter.Ten eerste is het een plug-in hybride.Vergeleken met zijn voorganger is zijn volledig elektrische actieradius gestegen van 2,5 tot 22 mijl en zijn de brandstofverbruikscijfers indrukwekkend - 31 mpg op de gecombineerde cyclus in de normale gas-elektrische modus.Het maakt gebruik van een 180-pk-versie van de B48 2,0-liter turbo-inline-vier gasmotor en niet de N55 zescilinder van de oude auto.Als je een hybride wilt, is dit specifieke model veel beter dan de oudere niet-plug-in ActiveHybrid 3. Het 7,6 kWh lithium-ionbatterijpakket kan in ongeveer twee uur en 12 minuten volledig worden opgeladen via een stopcontact van 240 volt .Hij sprint naar 60 mph in een respectabele 5,6 seconden, dus hij is iets langzamer dan de ActiveHybrid 3, maar een stuk lichter op brandstof.Hoewel alle motoren algemeen werden beschouwd als indrukwekkend, soepel en efficiënt, heeft de tijd bewezen dat de motoren uit de B-serie in de 330i en 340i na de facelift betrouwbaarder zijn, terwijl de motoren uit de N-serie meer preventief onderhoud nodig hebben om ze draaiende te houden optimaal.Om die reden raden we je ten zeerste aan om voor een gefacelifte versie te gaan.Kijkend naar wat er beschikbaar is op de tweedehandsmarkt, kozen de meeste klanten ervoor om de handmatige optie voor de gasmotoren te vermijden.De achttrapsautomaat was een stuk populairder, dus daar zullen we ons op concentreren.Gezien het prestatiepotentieel worden alle modellen geleverd met indrukwekkende geclaimde EPA-schattingen en nog indrukwekkendere real-life cijfers, zoals u in de onderstaande tabel kunt zien.De Wagon is iets zwaarder dan de sedan, maar dat maakt voor de verbruikscijfers niet echt uit.* Real-world mpg- en MPGe-cijfers worden geleverd door de EPA.Zodra een auto gedurende een aanzienlijke periode te koop heeft gestaan, ontvangt de EPA real-world cijfers rechtstreeks van het klantenbestand.Deze cijfers worden vervolgens verstrekt op de EPA-website.Cijfers uit de praktijk zijn niet beschikbaar voor bepaalde modellen vanwege een gebrek aan verkopen of vanwege onvoldoende mensen die deelnemen aan dit aftersales-onderzoek.Duitse fabrikanten hebben de neiging om niet standaard geavanceerde rijhulpsystemen op te nemen.Zodra u begint rond te shoppen, is het de moeite waard om te controleren of de vorige eigenaar het Driver Assistance Plus-pakket heeft toegevoegd (alleen beschikbaar na de facelift), dat standaard werd geleverd met informatie over snelheidslimieten, actieve rijassistent, rijstrookwaarschuwing, waarschuwing voor aanrijdingen , voetgangerswaarschuwing, beperking van aanrijdingen door de stad, actieve dodehoekdetectie en camera's voor zij- en bovenaanzicht.De basisfuncties die u op alle modellen aantreft, zijn onder meer automatische koplampen, ruitenwissers met regensensor en actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen zoals zes airbags, tractie- en stabiliteitscontrole en ABS.De meeste modellen in de 3-serie kwamen met een basisspecificatie, zoals klimaatbeheersing, een achteruitkijkcamera, een infotainmentsysteem dat wordt bediend via iDrive en de eerder genoemde veiligheidsvoorzieningen.BMW deed dit zodat kopers hun eigen auto's konden specificeren.Dit betekende dat ze een 340i met minder functies voor een redelijke prijs konden kopen, of een 330i konden uitrusten met heel veel functies terwijl de prijs relatief laag bleef.De 2015 F30 krijgt standaard Bluetooth-audiostreaming over de hele linie en de facelift van 2016 heeft een verbeterde ophanging om de rit en het weggedrag te optimaliseren.Pakketten en opties werden elk jaar door elkaar geschud, en de meeste waren beschikbaar op de bovenste afwerkingen.Het instapmodel 320i kwam pas in het modeljaar 2013 in de line-up.Tot de standaarduitrusting van het pre-faceliftmodel behoren 17-inch lichtmetalen velgen, kunstlederen bekleding, achtvoudig handmatig verstelbare voorstoelen, een met leer bekleed en handmatig kantelbaar/uitschuifbaar stuur, automatische halogeenkoplampen, mistlampen, ruitenwissers met regensensor, cruise control, Bluetooth, een 6,5-inch iDrive-infotainment-touchscreen, HD-radio, een iPod/USB-interface, een extra audio-aansluiting en klimaatregeling met twee zones.De N20-motor werd na de facelift vervangen door de B48 en profiteerde van dezelfde upgrades als de rest van de line-up, maar met dezelfde output.De Sport Line-specificatie is standaard inbegrepen op de gefacelifte 2016+ 320i en u krijgt de basisfuncties voor comfort en gemak.De 328i heeft dezelfde basisuitrusting als de basis 320i, afgezien van de toevoeging van een standaard universele garagedeuropener, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, elektrisch inklapbare zijspiegels, achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen (met een geheugenfunctie voor de bestuurder), een achteruitrijcamera en een pass-through op de achterbank.Daarnaast had de 328i een meer substantiële lijst met opties, dus je hebt een grotere kans om een ​​328i met extra functies te vinden dan een 320i met alle extra's.De 328i is een van de drie beschikbare motoren voor de Wagon.De sedan- en Wagon-uitvoeringen zijn precies hetzelfde, hoewel de Wagon alleen verkrijgbaar is met vierwielaandrijving.De uitrustingsniveaus zijn in alle opzichten gelijk aan die van de 328i, inclusief standaard elektrisch verstelbare voorstoelen en optionele voorzieningen zoals een premium geluidssysteem, navigatie, verwarmde voorstoelen en dodehoekbewaking.Je vindt de Wagon ook in 328d-uitvoering, maar alleen met het xDrive AWD-systeem als standaard.Verschillende functies zijn standaard op dit niveau, waaronder 18-inch lichtmetalen velgen, een elektrisch schuifdak, een alarm, een automatisch dimmende binnenspiegel en adaptieve xenonkoplampen met automatische hoogteregeling en automatisch grootlicht.Voor de rest waren veel van dezelfde opties beschikbaar, wat betekent dat je een basisauto met een grote motor kunt hebben, of je kunt kiezen voor de volledige luxe-affaire.De ActiveHybrid 3 heeft hetzelfde specificatieniveau als de 335i.Er zijn een paar toevoegingen, zoals een modelspecifieke vrijloopfunctie.Met bijgewerkte ontwerpelementen, beschikbaarheid van LED-koplampen en opnieuw afgestelde stuurinrichting en ophanging, betekent de 330i een aanzienlijke sprong voorwaarts.Bijgewerkte functies omvatten de beschikbaarheid van items zoals een head-updisplay, adaptieve cruisecontrol en een wifi-hotspot, samen met nieuwe connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay.De 330i is de basisbekleding voor de Wagon.BMW bood geen instapmodel voor de Wagon aan, wetende dat deze zich op een specifiek publiek richtte.Alle Wagons worden standaard geleverd met AWD.De specificatie van de 330e is identiek aan die van de 330i.De 330e heeft modelspecifieke legeringen en een volledig elektrisch rijbereik van 14 mijl.De 340i neemt veel van de functies van de 335i over, zoals een elektrisch schuifdak, en ook standaard LED-koplampen, satellietradio en een eersteklas geluidssysteem.BMW heeft de standaarduitrusting op de 3-serie tot een absoluut minimum beperkt, wat betekent dat de kans groot is dat je een 335i of een 340i met stoffen stoelen zult vinden.De meeste mensen kozen voor het optionele leer, dat beschikbaar was in de standaard zwart, wit, bruin en rood.De F30 3-serie heeft niet de beste reputatie als het gaat om interieurkwaliteit.BMW zorgde ervoor dat de oppervlakken waar je het meest mee omgaat, bedekt zijn met hoogwaardige materialen, maar als je beter kijkt, zie je wat goedkoop plastic.De koffer van 13 kubieke meter is een leuke toevoeging.Het kan gemakkelijk twee golftassen, een week boodschappen voor een gezin van vier of de bagage van hetzelfde gezin tijdens een weekendje weg, doorslikken.Dit laatste vereist echter een zorgvuldige verpakking.Terwijl BMW de auto op de markt bracht als een vijfzitter, is dat niet zo.De middelste zitplaats achter heeft geen beenruimte, wat dit een strikte vierzitter maakt.Als u ultieme functionaliteit wilt, hoeft u niet verder te zoeken dan de Wagon.U vindt dit model alleen met de 328i-, 328d- en 330i-motoren, die met een premium worden geleverd.Voor extra bruikbaarheid is de Wagon alleen verkrijgbaar met BMW's verbluffende xDrive AWD-systeem.Veel succes met het vinden van een, aangezien de gemiddelde autokoper allergisch lijkt te zijn voor wagons en in plaats daarvan kiest voor een cross-over.De Wagon behoudt het kenmerkende BMW-interieur, maar voegt uiteraard een veel grotere kofferbak toe.De 17,5 kubieke meter aan opbergruimte achter de tweede rij is uitermate handig.Vouw de tweede rij naar voren en je krijgt 53 blokjes om mee te spelen.De lading is meer zichtbaar in de Wagon, maar er wordt standaard een bagagehoes meegeleverd.Zorg ervoor dat u deze dekking krijgt als u besluit het voertuig te kopen.Het is een van die dingen die de vorige eigenaren misschien hebben verwijderd om op een fiets te passen, en zijn vergeten terug te plaatsen. U wilt niet dat nieuwsgierige blikken naar uw waardevolle spullen kijken.BMW's dealernetwerk is niet zo groot, maar er zijn honderden onafhankelijke specialisten in het hele land.Als u van plan bent een onafhankelijk servicecentrum te gebruiken, zorg er dan voor dat deze over de juiste diagnostische apparatuur beschikt.Een gemiddelde jaarlijkse service kost ergens tussen de $ 150 en $ 400, afhankelijk van waar je naartoe gaat.Een grote service kost tussen de $ 1.000 en $ 3.000.Volgens de BMW-forums bedragen de gemiddelde kosten ongeveer $ 1.400 tot $ 1.700 per jaar.Dit is zeker een auto waarbij een derde partij garantie wordt aanbevolen.Garanties zijn beschikbaar voor auto's die jonger zijn dan 15 jaar.Als de auto waar je naar kijkt binnen die beugel valt, ga ervoor.Er is geen standaard bandenmaat voor de F30 3-serie omdat er zoveel opties beschikbaar waren.Een 320i wordt geleverd met een standaard 16-inch velg, terwijl het M Sport-pakket grotere velgen en bredere banden toevoegt.F30-modellen zijn berucht uitgerust met runflat-banden, maar je hoeft niet per se die weg te gaan.Run-flats zijn notoir stijf, dus we raden aan om een ​​standaard bandenreparatieset en een verzekering met pechhulp mee te nemen.We raden je aan om dezelfde bandenmaat en wielen te gebruiken.De verschillende standaard en optionele banden voor de F30 3-serie omvatten:Technical Service Bulletins volgens de NHTSA.Check onderhoudsboekje voor:De terugroeplijst van de BMW 3-serie 2012-2019 is behoorlijk lang.Alle vroege modellen werden teruggeroepen voor een PVC-verwarmer die kortsluiting kan veroorzaken, waardoor het risico op brand toeneemt.Het model van 2012 werd teruggeroepen voor hoofdsteunen die bij een crash verder gingen dan de maximaal toegestane beweging.De modellen van 2012 en 2013 werden ook teruggeroepen voor opblaassystemen voor airbags voor de bestuurder die kunnen exploderen.Modellen van 2012 tot 2014 werden teruggeroepen wegens verlies van remhulp.De modellen van 2014 werden onderworpen aan een terugroepactie voor de brandstofpomp.Later, in 2021, werden alle dieselmodellen teruggeroepen voor het mogelijk uitvallen van de hogedrukbrandstofpomp.De modellen van 2012-2015 werden teruggeroepen wegens niet-werkende zijmarkeringslichten.Dit zijn de foutcodes die u waarschijnlijk zult tegenkomen bij het winkelen voor een BMW 3-serie van de zesde generatie:Er zijn verschillende bekende problemen met de BMW 3-serie voor 2012-2019, maar er is één veilige manier om de meeste ervan te vermijden.Volgens verschillende BMW-forums is het kopen van een gebruikte F30 3-serie met een volledige onderhoudsgeschiedenis de veiligste gok.Controleer of alle vloeistoffen zijn ververst, vooral de transmissievloeistoffen van eerdere auto's.Hier is nog een tip: koop een model met services die plaatsvonden voordat de geplande intervallen werden bereikt.Deze auto's gaven de voorkeur aan preventief onderhoud in plaats van regelmatig gepland onderhoud.Er waren een paar hardnekkige problemen met de eerdere N-code-engines en we noemen ze hieronder.De latere B-motoren zijn geheel nieuw, met robuuste motorblokken met gesloten dek die zijn gemaakt voor toepassingen met een hoge boost-turbolader en tot nu toe lijken ze goed mee te gaan, maar ze zijn nog vrij nieuw en je zou ze in de gaten moeten houden om te zien of ze dezelfde problemen ontwikkelen als de N-motoren.Er lijkt enige verwarring te bestaan ​​over welke 2,0-liter F30-turbomotor welke is.Alle viercilinder F30's begonnen in 2012 met de N20 2.0-liter motor en deze motor was de enige viercilinder gasmotor tot het modeljaar 2016, toen de 328i de 330i werd en daarbij zijn N20-motor verloor in ruilen voor de toen gloednieuwe B48-motor, nog steeds twee liter verplaatsend en met iets hogere outputs.De verwarring komt echter met de 320i, die vanaf 2016 de oude N20-motor behield, hoewel sommige bronnen beweren dat hij ook de nieuwe B48-motor ontving.Een snelle blik onder de motorkap blijkt te bevestigen dat deze bronnen het bij het verkeerde eind hebben en het is eenvoudig genoeg om de N20 van de B48 te onderscheiden.De plastic motorkap van de N20 heeft twee uitsparingen aan de voorkant die naar de neus van de auto is gericht.Als je voor de auto staat met de motorkap open en naar achteren kijkt, is de linker uitsparing voor de olievuldop en die rechts voor het oliefilter.Het heeft ook een kleinere plastic afdekking tussen de motor en de radiateur die merkbaar uitsteekt in het midden waar hij wordt bevestigd aan de voorste dwarsbalk dichtbij de voorbumperafdichting.De B48-motor ziet er heel anders uit, met een meer afgeronde en uniform gevormde hoofdmotorkap zonder de twee uitsparingen.De extra afdekking tussen de motor en de radiator is ook veel groter en neemt bijna de hele ruimte in beslag, voor een veel meer gesloten uiterlijk.Dit is allemaal heel belangrijk, want waar je op moet letten is de N20.De meest voorkomende problemen met de N20-motor zijn de distributieketting;in feite hebben bijna alle modellen met N20-motor bekende problemen en problemen met de distributieketting.De kunststof distributiekettinggeleiders verslijten voortijdig en de ketting begint een jankend geluid te maken wanneer de motor loopt, waardoor de ketting al snel beschadigd raakt en de hele distributiekettingset moet worden vervangen.Indien genegeerd, kan de ketting falen en de motor verpesten.Dit probleem treft N20-motoren tot 2015 en motoren daarvoor moeten worden uitgerust met bijgewerkte en verbeterde onderdelen om het probleem te voorkomen.Sommige met N20 uitgeruste BMW's ontvingen verlengde garanties van zeven jaar/70.000 mijl, dus controleer het VIN om te zien of een voertuig in aanmerking komt of zorg ervoor dat de N20 van vóór 2015 die u bekijkt, is uitgerust met de bijgewerkte onderdelen, met bewijs van het werk dat door BMW is gedaan.Met de distributieketting gesorteerd, is de N20 redelijk betrouwbaar, maar hij heeft nog steeds last van olielekken uit het kleppendeksel en het oliefilterhuis, zoals de meeste BMW's van deze tijd.Vanos-storingen worden ook elke 70.000 mijl of zo verwacht.In termen van de N47-dieselmotor zijn de meeste opmerkingen over de distributieketting ook van toepassing en deze zijn vaak te wijten aan te lange olieverversingsintervallen, maar aangezien dit een zeldzaam en impopulair model was, moet u het helemaal vermijden, omdat de motor onderdelen worden ook schaarser en duurder.Kilometerstand: storing in de kettinggeleider vanaf 50.000 mijl, lekkage van oliefilterhuis vanaf 60.000 mijl en lekken van kleppendeksel beginnen tussen 50.000 en 100.000 mijl.Kosten: $ 1.500 voor onderdelen en arbeid om de distributiekettingset te vervangen bij een onafhankelijke winkel en dat bedrag te verdubbelen bij BMW;de onderdelen voor een vervanging van het kleppendeksel kosten ongeveer $ 400 ($ 450 voor de zescilinder N55) en ongeveer $ 400 arbeid;een klus van $ 800 om het oliefilterhuis te vervangen;$ 300- $ 400 om de Vanos-solenoïden te vervangen.Hoe te herkennen: Defecte kettinggeleiders zullen ervoor zorgen dat de ketting hoorbaar jankt of een knarsend geluid maakt;lekkende klepdeksels en oliefilterhuizen laten zichtbare oliesporen achter, zelfs op de vloer, en geven een geur van verbrande olie en zelfs wat rook af wanneer deze op hete motoronderdelen druppelt.De 3,0-liter N55-motor met turbocompressor was in 2012 behoorlijk betrouwbaar geworden en de enige echte problemen ermee zijn aanhoudende olielekken uit het kleppendeksel en het oliefilterhuis, zoals veel andere BMW-motoren, en falende waterpompen en thermostaten bij hogere kilometerstanden.De behuizing van de waterpomp bevat zowel de pomp als de thermostaat en is vatbaar voor barsten bij lekken naarmate de leeftijd vordert.Vanos-storingen vanaf ongeveer 70.000 mijl zijn ook te verwachten en moeten alle Vanos-solenoïden vervangen.Vanos gaat beter mee bij frequente olieverversing.Kilometerstand: Waterpompen en thermostaten gaan op zijn best ongeveer 80.000 mijl mee, maar kunnen daarvoor beginnen te spelen.Kosten: de waterpomp en thermostaat van de N55 kosten ongeveer $ 1.000 om te vervangen, inclusief arbeid, en de Vanos-klus zou ongeveer $ 400 kosten, alles inbegrepen.Hoe te herkennen: Een thermostaat faalt meestal in de open positie, wat leidt tot overkoeling en foutcodes, terwijl de behuizing van de waterpomp koelvloeistof kan lekken, wat leidt tot lage koelvloeistofniveaus en oververhitting, evenals zichtbare lekken.Dit probleem is beperkt tot handmatige modellen van vóór de facelift.Als onderdeel van de facelift heeft BMW deze onderdelen versterkt.Hoe te herkennen: Trillingen en stoten tijdens het rijdenVeel problemen met automatische transmissie en xDrive-transmissie waren terug te voeren op een gebrek aan vloeistof.Het kan nodig zijn om het oliepeil van deze componenten vaker te controleren en de vloeistof bij te vullen.We zouden de vloeistof van de automatische transmissie minstens elke 60.000 mijl vervangen om de betrouwbaarheid op lange termijn te behouden.Over het algemeen is de populaire ZF 8HP automatische transmissie een uitstekende eenheid die met de juiste zorg lang meegaat.Kilometerstand: Problemen kunnen beginnen bij 60.000 mijl als er vloeistoflekken zijn, dus controleer de transmissievloeistof regelmatig en vervang deze op deze afstand.Hoe te herkennen: Controleer de onderhoudsgeschiedenis, controleer op olielekkage en controleer het oliepeil bij elke onderhoudsbeurt.De F30 3-serie werd standaard geleverd met een stop/start-systeem.Deze zijn notoir ruw voor de batterij en de dynamo, vooral wanneer het systeem niet uitschakelt wanneer de batterijspanning laag is.Vroege auto's hadden last van een startmotorstoring als gevolg van batterijen die leeg waren geraakt door het stop/start-systeem.De intelligente oplaadsystemen van BMW laden de batterij mogelijk niet altijd volledig op tijdens korte ritten, dus als u veel in de stad rijdt, kan het de moeite waard zijn om te investeren in een druppellader om de batterij op peil te houden.Rijd ook de laatste kilometers rustig naar huis om de motor de kans te geven goed af te koelen, zodat het koelsysteem niet zoveel hoeft te doen na het uitschakelen, waardoor de accu rust krijgt en de levensduur wordt verlengd.Deze problemen werden vergroot in BMW's 4,4-liter V8 N63-motor, maar blijven in grote mate waar voor veel moderne motoren met intelligente laadsystemen en met koelsystemen die draaien nadat de motor is uitgeschakeld.Kosten: $ 400 tot $ 550 voor onderdelen en $ 300 tot $ 350 voor arbeid.Hoe te herkennen: Controleer op onregelmatige startmotor en batterijvervanging;het beste om eerdere modellen te vermijdenDe 3-serie staat bekend om achterlichtproblemen.Het is bekend dat de achterlichtafdichtingen het begeven, waardoor er vocht in de kofferbak lekt.Hoe te herkennen: Ruik aan de binnenkant van de kofferbak voor die veelbetekenende muffe watergeur.We hebben een paar klachten gevonden over problemen met de airconditioning of airconditioning, maar niet genoeg om als algemeen te worden beschouwd in vergelijking met het aantal verkochte auto's van BMW.Het is de moeite waard om in gedachten te houden dat de allereerste F30-modellen nu meer dan tien jaar oud zijn, en op een gegeven moment zal de AC een freon-oplading nodig hebben.Er waren wat klachten over stuurproblemen van de 3 Serie, maar in de meeste gevallen miste de auto net een onderhoudsbeurt waarbij de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen moest worden.Er waren enkele brandstofpompstoringen bij de viercilindermotoren, maar te weinig om grote bezorgdheid te rechtvaardigen.Er kunnen willekeurige elektrische problemen optreden en de iDrive kan gevoelig zijn voor bugs, hoewel dit meestal eenvoudig genoeg is om op te lossen met een software-update.Er zijn een paar modellen die u moet vermijden.Vermijd eerst en vooral de diesel.Het had dure problemen en je zult moeite hebben om er onderdelen voor te krijgen.De N20-motor in de 328i en 320i is een beetje kwetsbaar en we zouden hem vermijden, tenzij we konden bewijzen dat het distributiekettingsysteem is vervangen door bijgewerkte onderdelen.De ActiveHybrid 3 slaat nergens op, en hetzelfde geldt voor de 330e.Het volledig elektrische bereik is niet indrukwekkend of bruikbaar, en de kosten van het vervangen van batterijen na een jaar of tien zijn hoog en zullen waarschijnlijk niet worden terugverdiend in brandstofbesparing.Voor een keer is het leuke model degene die je moet hebben.De verbeterde 3,0-liter zescilinder met turbocompressor van de 340i is robuust en rijplezier.Hoewel de meeste Bimmers van dit tijdperk schaars zijn uitgerust, heeft BMW op zijn minst een elektrisch schuifdak, LED-koplampen, satellietradio en een eersteklas geluidssysteem geleverd.Omdat het een vernieuwd model is, wordt het ook geleverd met Apple CarPlay, dat je kunt gebruiken voor live-navigatie via apps van derden.Het is alleen jammer dat deze motor nooit in de Wagon is aangeboden, want we zouden er zo een hebben.Als je het budget niet zo ver kunt oprekken, kies dan voor een 335i.Let gewoon op een model dat goed is verzorgd.De 6e generatie 3-serie was een grote afwijking van alle 3's die ervoor kwamen.Het verloor een beetje van zijn voorsprong, vooral aan de onderkant van het bereik.De zescilindermodellen zorgen echter nog steeds voor veel spanning.Hoewel er een paar modellen zijn die je moet vermijden, is het leukste model het model dat je moet hebben.De interieurtechnologie zal een generatie achterlopen op wat er tegenwoordig beschikbaar is, maar Apple CarPlay en mobiele data zullen het leven er zoveel gemakkelijker mee maken.De F30 3-serie is ook groot genoeg voor een klein gezin en praktisch genoeg voor de dagelijkse sleur.Als je iets groters en stijlvollers wilt, is het de moeite waard om de BMW X3 uit dezelfde vintage te bekijken, omdat deze hetzelfde basisplatform en dezelfde motoropties gebruikte.